måndag 14 december 2015

Punktlista gruppuppgift delaktighet

Syftet med vår uppgift är att möta ny kultur genom att Skypa tillsammans med en klass i en svensk skola i ett annat land. Eleverna tränas i att lyssna, diskutera samt att samarbeta med varandra. Utöver detta får eleverna övning i läsförståelse, skrivkunskap och muntliga diskussioner.  Eleverna får en ökad motivation av att träffa nya personer på ett nytt intressant sätt. Demokrati tillämpas på flera sätt i denna uppgift bl.a. genom att alla får göra sin röst hörd och jämförelse med ett annat land. (Allas lika värde).


Övergripande mål:
  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer
  • Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften


Förberedelse:
  • Samtal i klassen om förkunskaperna kring Thailand. Vad vet eleverna om landet?
  • Vi läser om Thailand; böcker och Internet
  • Vi ser en film gemensamt i klassen.


Vecka 1:


  • Torsdag: Skype - presentera sig själva. Uppgift: ta reda på saker om landet, valuta, kläder, mat, styre, befolkning, språk. Detta görs i mindre grupper. Målet är att förstå skype och att lära känna varandra lite.


  • Fredag: Arbeta med att hitta uppgiftens information om elevernas hemland. (Sverige - Thailand). Här ska eleverna förbereda inför en muntlig presentation.


Vecka 2:


  • Torsdag: skype: Eleverna har gjort en presentation som de ska framföra. Uppgift: fotografera sin omgivning. Målet med presentationen att man skall få en förståelse för andra länder.


  • Fredag: Eleverna ska förbereda frågor gällande religion inför skypeträffen på torsdagen v.3 . Eleverna skall också fotografera omgivningen och sedan skapa bildspel. Elever får själva vara delaktiga och fundera över frågor.

Vecka 3:


  • Torsdag: skype: Eleverna ska visa upp bildspelet de har gjort samt ställa frågorna till respektive klass - uppgift: presentera lekar och traditioner. Bildspelet är en inlärningsteknik som skapar ännu större förståelse för landet.


  • Fredag: Ska ta reda på klassiska lekar och svenska traditioner som eleverna kan berätta om för eleverna i Thailand. Återigen tränas eleverna i förberedelse av presentation.


Vecka 4:


  • Torsdag: skype: Eleverna presenterar svaren om religion. Båda klasserna presenterar lekar och traditioner. Här får eleverna berätta om olika kulturer.


  • Fredag: eleverna får välja varsitt ämne och arbeta med. De får välja på valuta, kläder, mat, styre, befolkning, språk. Exempelvis mat och får sedan presentera för klassen. Målet är att återberätta det de redan har lyssnat till.


Vad tänker Ni om upplägget, vad gäller delaktighet?
Har Ni några erfarenheter av liknande arbete?

Kom gärna med synpunkter och förslag på förbättring!


6 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé ni valde för att redovisa uppgiften! Det blev väldigt tydligt och verklighetstroget.
    Jag gillar också själva lektionsupplägget. Att lära känna andra kulturer tror jag är livsviktigt om vi ska få den här planeten att fungera. Det vi inte känner till kan skrämma oss. Rädda personer väljer antingen att fly eller att anfalla. Inget av alternativen är speciellt bra. Vi ser dagligen otaliga exempel på det. Fler initiativ av den här sorten skulle skapa en bättre förståelse kulturer emellan. Det visar sig alltid att vi har mer gemensamt än man först kan tro. Jag hoppas att vi är många som tar med oss dessa tankar in i den verkliga världen som blivande lärare.

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna att jag såg en lite snutt av er film när den precis blev publicerad men den gången så stängde jag av efter ett par minuter och så här i efterhand så måste jag säga att det var dumt gjort. Kollade hela filmen i dag och den var bra tycker jag, upplägget med att ni diskuterar er fram till ett upplägg verkar mer verklighetstroget än att ha alla svaren färdiga när samtalet startar. Känns som om upplägget kommer inspirerar många barn att arbeta hårt i den här uppgiften, bra jobbat.

    SvaraRadera
  3. Måste erkänna att jag såg en lite snutt av er film när den precis blev publicerad men den gången så stängde jag av efter ett par minuter och så här i efterhand så måste jag säga att det var dumt gjort. Kollade hela filmen i dag och den var bra tycker jag, upplägget med att ni diskuterar er fram till ett upplägg verkar mer verklighetstroget än att ha alla svaren färdiga när samtalet startar. Känns som om upplägget kommer inspirerar många barn att arbeta hårt i den här uppgiften, bra jobbat.

    SvaraRadera
  4. Dessa lektioner skulle jag vilja gå på :) Bra upplägg som känns motiverande.

    SvaraRadera
  5. Dessa lektioner skulle jag vilja gå på :) Bra upplägg som känns motiverande.

    SvaraRadera
  6. En sen kommentar...mycket fint temaarbete ni lagt upp. Dess främsta fördel är nog just att eleverna får en inblick i ett annat land och en annan kultur, även om det är en svensk skola de kommunicerar med. Jag får nog hålla med Susanne Forsberg i kommentarsfältet över, att de digitala verktygen för oss av godo närmare varandra.

    SvaraRadera