Dagens
blogginlägg kommer att handla lite om tekniska verktyg i undervisningen.
Det första jag
kommer att ta upp är om datorer kan vara en fördel i lärandet?
Vi vet redan att
datorer har väl utformade stavningsprogram som är till god hjälp för de som har
dyslexi till exempel. I grupp 12 har vi flertalet gånger diskuterat att en
dator kan vara en bra resurs för alla elever,
inte bara de med svårigheter!
En annan sak som
är diskuterbart är detta med datorspel eller olika lärspel som finns. Är det
bra eller inte? Jag brukar i min verksamhet låta eleverna spela datorspel
ibland på fritids (utvalda spel där man bland annat försummar spel som liknar
krig), men det är ganska sällan skall erkännas. Däremot har jag varit med i en
klass där man har använt en del matematikspel för att inspirera elever med
svårigheter i matematiken, sådana spel gillar jag mer och dessa är mer aktuellt
att de får spela oftare för mig. De elever som egentligen vägrar att jobba
matematiken kan använda sig av exempelvis matematik
i Måneby. Har Ni andra erfarenhet av detta matematikspel?
En annan sak,
som efter observation och alla diskussioner om tekniska prylar uppkom är detta
med mobiltelefoner. Om de skall förbjudas eller inte… Min åsikt är att de ska
förbjudas i de åldrarna vi ska bli lärare för. Varför? Jag anser att man skall
förbjuda mobiltelefoner av flera anledningar. Alla elever äger inte ens en
mobiltelefon, vilket kan skapa orättvisa. De tappar lätt fokus av telefonerna
och de vill gärna visa varandra vad de har för spel och liknande, vilket tar
onödigt mycket tid och fokus från eleverna. Självklart skall det vara okej att ha
sin mobil med sig om man väntar ett viktigt samtal eller liknande och då tar
eleven i fråga med sig en lapp från målsman till läraren. Eller vad tycker Ni
andra?
Madelene
Knutsson Hammar
Jag håller med dig om att barnen inte ska få använda mobiltelefoner på skolan. Tror som dig att barnen lätt kan tappa fokus och jag är rädd för att barnen slutar vara sociala med varandra. Jag vill inte komma till en skolgård och se att alla barn sitter för sig själva med en mobiltelefon i handen. Mobilerna är privata föremål så vi som lärare kan inte lika lätt hålla koll på vad de gör på telefonerna. Så jag tycker att mobiltelefonerna ska stanna hemma eller ligga i skåpet under skolans gång.
SvaraRaderaJag anser också att mobiltelefoner inte hör hemma i skolan när barnen är så unga. Absolut bra för kontakt med föräldrar vid exempelvis hemgång. Men mobiler under raster skapar orättvisor och utanförskap. Det finns så mycket skit, rent ut sagt, som de sysslar med på mobilerna. Tror även att de tar bort mycket av aktiviteten och fantasin på rasterna. Teknik som används på rätt sätt under lektioner i syfte att lära tror jag starkt på. Dels för det är en stor del av det samhälle vi lever i, det står ju till och med i läroplanen och det är ett utmärkt sätt att lära (om det används rätt och varierande).
SvaraRaderaDet här med lärspel som du tar upp tycker jag låter intressant. Jag har själv inte jobbat med det än. Men om det finns olika verktyg som tex ett matematikspel som gör det enklare för eleven att förstå och lära sig så förstår jag inte varför man inte skulle använda sig av det. Vi vill ju på bästa sätt motivera eleverna till att lära sig och ta in kunskap.
SvaraRaderaDet här med mobiltelefoner anser jag är en svår fråga. Jag tycker att eleverna ska få låsa in sina mobiltelefoner tills skoldagen är slut, för jag tror precis som ni att det hämmar barnens fantasi och kreativitet på rasterna. Föräldern vet ju att barnet är i skolan och måste föräldern få kontakt med barnet så kan väl föräldern lika gärna ringa till skolan och få be att få prata med sitt barn. Det har ju fungerat i alla år fram tills idag.
Jag tycker att det låter som en bra grej att ha möjlighet till spel i lärandesyfte för eleverna. Speciellt om de har svårigheter med något eller några ämnen. Tror också att eleverna kan bli mer motiverade om de får sitta vid datorn och arbeta. (Så var det i alla fall när jag gick i skolan, då var datorarbete roligare) samtidigt som detta kanske kan göra att eleverna utnyttjar denna situation också. Om läraren låter dem sitta framför datorn för att de ska lära sig mer så kan det bli så att de helt tappar motivationen att arbeta med papper och penna och helt enkelt vägrar för att de vet att de kan få sitta vid datorn i såna fall. Men det är ju ändå riktigt bra att att det finns så bra datorprogram där det finns möjligheter för fler så att alla elever får lära sig.
SvaraRaderaMed mobiltelefonerna i skolan håller jag med till viss del att de inte borde finnas i de årskurserna vi ska bli lärare i. De barnen är fotfarande så unga att alla kanske inte ens har en mobiltelefon? Och som ni skriver kan det uppkomma utanförskap med mobiltelefoner på raster samt att det tar bort mycket av den lek på raster vi idag är vana vid att barn gör på rasterna i skolan. Men anser också att det ska kunna finnas undantag för detta, som att om en elev till exempel väntar ett viktigt samtal eller att det är något som gör att föräldrarna ska kunna få tag på eleverna under dagen bör det finnas undantag för detta.
Jag håller med dig om mobiltelefonerna. Det tar alldeles för mycket fokus och sen så är ju mobilen mycket roligare än vad skolarbetet är. det skapar även frustration för läraren om eleven pillar med mobilen och så.
SvaraRaderaSen är ju frågan hur viktigt det egentligen är för så unga barn att ha en mobil med sig till skolan.