måndag 7 december 2015

Tekniska verktyg, bra för lärandet?

Dagens blogginlägg kommer att handla lite om tekniska verktyg i undervisningen.
Det första jag kommer att ta upp är om datorer kan vara en fördel i lärandet?
Vi vet redan att datorer har väl utformade stavningsprogram som är till god hjälp för de som har dyslexi till exempel. I grupp 12 har vi flertalet gånger diskuterat att en dator kan vara en bra resurs för alla elever, inte bara de med svårigheter!

En annan sak som är diskuterbart är detta med datorspel eller olika lärspel som finns. Är det bra eller inte? Jag brukar i min verksamhet låta eleverna spela datorspel ibland på fritids (utvalda spel där man bland annat försummar spel som liknar krig), men det är ganska sällan skall erkännas. Däremot har jag varit med i en klass där man har använt en del matematikspel för att inspirera elever med svårigheter i matematiken, sådana spel gillar jag mer och dessa är mer aktuellt att de får spela oftare för mig. De elever som egentligen vägrar att jobba matematiken kan använda sig av exempelvis matematik i Måneby. Har Ni andra erfarenhet av detta matematikspel?

En annan sak, som efter observation och alla diskussioner om tekniska prylar uppkom är detta med mobiltelefoner. Om de skall förbjudas eller inte… Min åsikt är att de ska förbjudas i de åldrarna vi ska bli lärare för. Varför? Jag anser att man skall förbjuda mobiltelefoner av flera anledningar. Alla elever äger inte ens en mobiltelefon, vilket kan skapa orättvisa. De tappar lätt fokus av telefonerna och de vill gärna visa varandra vad de har för spel och liknande, vilket tar onödigt mycket tid och fokus från eleverna. Självklart skall det vara okej att ha sin mobil med sig om man väntar ett viktigt samtal eller liknande och då tar eleven i fråga med sig en lapp från målsman till läraren. Eller vad tycker Ni andra?


Madelene Knutsson Hammar