tisdag 10 november 2015

Barn med ADHD presterar bättre när de rör sig.

Godmorgon!
Under vår vecka har vi diskuterat om specialpedagogik och om hur pojkar med ADHD presterar bättre när de får möjligheten att röra sig, som vi har lagt mest energi på. Alla har olika sätt att lära sig.


För alla fungerar det inte att sitta tyst på sin stol vid sin plats i klassrummet för att kunna lära sig exempel gångertabellen. Vissa behöver ta sig en så kallad bensträckare emellan eller så behöver röra sig samtidigt som de studerar exempel gångertabellen. Enligt en studie från University of Central Florida så visar det sig att barn med ADHD har lättare att prestera när de rör sig.


Under diskussion som skedde i gruppen så kom vi fram till att om det skulle fungera att barnen som har behov av antingen en fem minuters paus eller behöver röra på sig under lektionen, så är det en bra sak att använda sig av. Man måste meddela de andra barnen om varför de får göra detta under lektionen också.


Alla vi i gruppen har sett liknande metoder i skolorna som bland annat där ett barn fick gå och hämta något i personalrummet för att få en paus eller en så kallad bensträckare på ungefär fem minuter. Med hjälp av detta så fick barnet röra sig och tänka på det som han studerade innan.  


Alla lär sig inte lika utan alla har olika metoder. Man får försöka så gott som möjligt att få in alla metoder i undervisningen för barnen.


Kram Sofie