tisdag 10 november 2015

Barn med ADHD presterar bättre när de rör sig.

Godmorgon!
Under vår vecka har vi diskuterat om specialpedagogik och om hur pojkar med ADHD presterar bättre när de får möjligheten att röra sig, som vi har lagt mest energi på. Alla har olika sätt att lära sig.


För alla fungerar det inte att sitta tyst på sin stol vid sin plats i klassrummet för att kunna lära sig exempel gångertabellen. Vissa behöver ta sig en så kallad bensträckare emellan eller så behöver röra sig samtidigt som de studerar exempel gångertabellen. Enligt en studie från University of Central Florida så visar det sig att barn med ADHD har lättare att prestera när de rör sig.


Under diskussion som skedde i gruppen så kom vi fram till att om det skulle fungera att barnen som har behov av antingen en fem minuters paus eller behöver röra på sig under lektionen, så är det en bra sak att använda sig av. Man måste meddela de andra barnen om varför de får göra detta under lektionen också.


Alla vi i gruppen har sett liknande metoder i skolorna som bland annat där ett barn fick gå och hämta något i personalrummet för att få en paus eller en så kallad bensträckare på ungefär fem minuter. Med hjälp av detta så fick barnet röra sig och tänka på det som han studerade innan.  


Alla lär sig inte lika utan alla har olika metoder. Man får försöka så gott som möjligt att få in alla metoder i undervisningen för barnen.


Kram Sofie











12 kommentarer:

  1. Så sant! Alla lär vi oss på olika sätt, har själv också sett exempel där lärare löser situationen på så sätt att eleven få möjlighet att röra på sig en liten stund. Superviktigt att man som lärare ser det som en enkel lösning för eleven istället för ett störningsmoment för klassen. Här gäller det däremot att finna ett sätt där övriga elever inte tycket att det blir orättvist att de aldrig får gå ifrån, att som lärare kommunicera till klassen på så sätt att eleven i fråga inte blir "uthängd" så att säga...Intressant diskussion!

    SvaraRadera
  2. Hejsan grupp 12!
    Vi i vår gupp fastnade också för artikeln om "rörelse hjälp vid ADHD". Jag tycker det var intressant att läsa hur det skiljer sig för barn att ta in kunskaper på olika sätt under olika förutsättningar. Även det du skriver om någon form av bensträckare kunde vara ett bra alternativ för att få in rörelse under arbetets gång.
    Med vänlig hälsning Emma

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det här är jätteintressant och jag tror alla behöver rörelse dagligen för att öka inlärandet, piggna till eller minska skador. Beroende på vem man är. Får man in detta redan i från tidig skola kanske det i sin tur kan gynna "friskheten" på arbetsplatser. Intressant diskussion!

    SvaraRadera
  5. Jag har jobbat en del med elever med bland annat ADHD och jag kan inte hålla med mer. Det syns direkt på lektionen efter att de är mer fokuserade och inte lika spralliga. Även vissa som har en del vredesutbrott blev lugnare och det kändes som att informationen gick in. Detta är en av anledningarna till att jag tycker att det skall införa mer idrott. Inte bara för eleverna med ADHD utan för alla barnen för att vara piggare och mer alerta i skolan. Detta gynnar även den sociala biten för eleverna med ADHD då det blir lättare att umgås. Bra diskussion verkar ni har haft. Roligt att se!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att ert inlägg är mycket intressant. Jag har undervisat flertalet elever med ADHD och även ADD som har svårt att koncentrera sig under längre perioder både pojkar och flickor. Det är då mycket effektivt att låta de ta en tur i korridoren eller springa ett varv runt huset efter halv lektionen för att de ska återfå fokus. Många elever fokuserar även bättre på genomgångar när de får rita/ ha en stressboll eller liknande.

    Jag tror även precis som många andra som kommenterat att rörelse är viktigt för alla barn. Därför har vi på vår skola börjat med PFL (puls för lärande) i år med två stycken testklasser. Samtliga elever som är med på PFL:n upplever att de koncentrerar sig bättre de dagar som börjar med PFL än de övriga dagarna. Det tycker jag bevisar att rörelse gör det lättare för elever att lära sig oavsett diagnos. Sen är det självklart att vissa elever kanske är i större behov av att få röra sig under dagen. Individanpassning är verkligen viktigt.

    SvaraRadera
  7. Har varit i en lite stökigare klass som vikarie några fåtal gånger där eleverna har svårt att lyssna och sitta still. Efter att jag inte träffat klassen på någon månad så hoppade jag in som vikarie och då hade läraren jag vikarierade för lagt in ett kort danspass innan första lektionen på morgonen med en enkel koreografi som eleverna lärt in. Mycket skratt kan jag lova. allt jag kan säga är att det var som en helt ny klass, underbart att se hur man kan jobba för en bättre klassmiljö genom rörelse! Mycket bra inlägg!
    /Marielle

    SvaraRadera
  8. Intressant inlägg. Vad skönt att det finns så lätta medel att ta till som underlättar koncentration och inlärning som rörelse kan jag känna! Inte kostar det nånting heller.
    Alla människor behöver mer rörelse för att må bra, så varför inte använda sig av nån slags "röris" i klassrummen vid behov. Bara gå runt lie eller sträcka på sig lite eller varför inte en liten dans som någon annan tog upp här. Detta att ta med hela gruppen skapar också en gemenskap och ingen behöver känna sig utpekad.Mer idrott i skolan tror jag också skulle var bra för alla.
    Men såklart elever som har mer behov av mindre avbrott under lektionerna ska få ta det.Detta främjar en bättre miljö i klassrummet för alla som är där, och den elever kan sen jobba på igen. intressant inlägg.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig. Dessa elever behöver få utrymme att röra sig, så finns det möjlighet till det så är det bra. Andra hjälpmedel som jag tycker även är bra för att hjälpa elever med ADHD eller som har svårt med uppmärksamheten är en sittkudde med Små "kulor" på som gör att barnet kan sitta och röra kroppen samtidigt. Det finns även en ståplatta där barnet kan balansera och röra sig och att arbeta stående kan hjälpa dessa elever mycket. Kanske skulle det finnas bord som ger möjlighet att kunna stå och arbeta? Det tror jag många barn skulle uppskatta.Det skulle bli en anpassad lärmiljö för alla och även att kunna arbeta på golvet för att kunna röra mer på sig vilket många barn på lågstadiet har behov av.

    SvaraRadera
  11. Jag håller med! Vi måste försöka hitta på olika lösningar som fungerar utifrån varje elevs behov. Jag tänker även oberoende om elever har fått diagnos eller inte så lär vi oss inte alla på samma sätt. Det är så lätt att hamna i en lära-ut-rutin, vilket är farligt. Sedan ska vi självklart lyssna på forskning och om det finns metoder som fungerar bra för en diagnos, så ska denna prövas och användas. Viktigt är bara att inte glömma bort att även om en elev har fått en diagnos måste den eleven inte fungera som en annan som har fått exakt samma diagnos. För vi är alla olika individer med olika förutsättningar. Därför kan jag ibland tycka det är svårt med diagnoser, att vi sätter människor i fack - samtidigt som de såklart har sina fördelar också! komplexa världen...

    Intressant med sittkudden och ståplattan som Anna skriver om också! Så mycket som finns, så lite en inte vet och kan lära sig! Spännande att läsa! :) Och jag håller med om att det borde finnas olika möjligheter i ett och samma klassrum som kan stimulera lärande på olika sätt.

    SvaraRadera
  12. Ett väldigt Intressant inlägg. Jag håller med helt, vi är ju olika individer som behöver olika saker och har olika förutsättningar. Att då dom barnen som är i behov av rörelser under undervisningen också har den möjlighet att få det.

    SvaraRadera