måndag 23 november 2015

Learning by doing

Hej på er alla nyfikna och lärande!

Senaste veckan har varit mycket intressant, då vi läst och diskuterat om olika lärteorier. Jag har fastnat mest för John Dewey och hans learning by doing. Dewey är en av "skaparna" av pragmatismen. Dewey anser att undervisning som sker i skolan ska kopplas till samhället. Enligt pragmatismen hör teori och praktik ihop och det är viktigt att använda sig av praktiska delar även under sina lektioner. För att förstå kunskapen man lär sig behöver man kommunicera med andra och utöva detta.

Detta tycker jag också är viktigt. Själv tycker jag allt blir mycket lättare när jag fått prova på det. Det är svårare att förstå hur något fungerar när jag inte har en korrekt bild av det. T.ex. att förstå hur en ölburk sluts visste jag inte innan jag besökte ett bryggeri där det visades klart och tydligt. Det är så jag ser på allt lärande. Visar jag som lärare något konkret, så eleverna själva får se det med egna ögon och prova på, är det lättare att förstå vad som händer och att sätta kunskapen i ett sammanhang, samt använda sig av kunskapen vid liknande tillfällen i framtiden.

Jag har frågat en medelålders, amerikansk kvinna som arbetar på skolan hur hon ser på lärande. Hon svarar: "All kids are different. Some learn naturally and without much effort. Others need more support. I think all children learn best when the instruction is meaningful, multisensory (use sight, touch, hearing, motor), and with lots of practice. Kids need to have hands-on activities to learn a concept. Confucius said "I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand." I always go by that!"

Malin Söderholm