onsdag 16 december 2015

Ett steg djupare

Hej!

Jag hoppas att Ni alla mår bra och tycker det är lika spännande som jag att läsa om barns lärande och utveckling.

Boken Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla skriven av James Nottingham är min favoritbok hittills under kursen. Det faktum att den är skriven av en lärare som har erfarenhet av att undervisa i skolan gör den så bra! James grundar sina tankar om undervisning på forskning som finns.
Jag läste snabbt ut boken, den var svår att lägga ifrån sig. Han visar på ett konkret sätt hur man kan undervisa elever. Vad jag tycker är bäst med hans sätt att undervisa är att han ifrågasätter eleverna på ett bra sätt. Han nöjer sig inte med ett enkelt svar utan vill få eleverna att tänka djupare. Detta tycker jag verkligen är så självklart när jag läser boken, men det får mig också att fundera över hur det verkligen är ute i skolorna. Jag har vikarierat en del i skolans värld och enligt min erfarenhet nöjer man sig ofta med "rätt" svar. Tyvärr jobbar inte många lärare på det sättet som James beskriver, hur man inte bara ska sträva efter att sätta ett betyg på en elev utan t.ex. genom att inte ge betyg men skriva en kommentar tar eleven åt sig mer av vad som står och vad som kan förbättras.
Under tiden jag läste boken slog nog tanken "såhär ska jag göra när jag är färdig lärare" mej 100 gånger, om inte mer. Jag tänkte både på saker som James själv tar upp att man kan tänka på, men även andra idéer som jag fick utav att läsa hans bok.


Vad tyckte Ni om hans bok? Har Ni hunnit läsa den och fick Ni några aha-upplevelser?

Seriestripp


Min serie är verklighetsbaserad utifrån när jag var och jobbade i en klass. Istället för att jag som lärare ska berätta svaret så fick barnen samarbeta för att få fram svaren.

Skolan var en gemenskap där vi lärde oss av att samarbeta, kommunicera tillsammans med ett aktivt förhållningssätt enligt John Dewey. Detta var något som upplevde jag i den skolan jag var på.

Referens: Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur

Vad har ni sett när ni har varit i någon klass eller hur var det i eran klass?

Kram Sofie

måndag 14 december 2015

Punktlista gruppuppgift delaktighet

Syftet med vår uppgift är att möta ny kultur genom att Skypa tillsammans med en klass i en svensk skola i ett annat land. Eleverna tränas i att lyssna, diskutera samt att samarbeta med varandra. Utöver detta får eleverna övning i läsförståelse, skrivkunskap och muntliga diskussioner.  Eleverna får en ökad motivation av att träffa nya personer på ett nytt intressant sätt. Demokrati tillämpas på flera sätt i denna uppgift bl.a. genom att alla får göra sin röst hörd och jämförelse med ett annat land. (Allas lika värde).


Övergripande mål:
  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer
  • Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften


Förberedelse:
  • Samtal i klassen om förkunskaperna kring Thailand. Vad vet eleverna om landet?
  • Vi läser om Thailand; böcker och Internet
  • Vi ser en film gemensamt i klassen.


Vecka 1:


  • Torsdag: Skype - presentera sig själva. Uppgift: ta reda på saker om landet, valuta, kläder, mat, styre, befolkning, språk. Detta görs i mindre grupper. Målet är att förstå skype och att lära känna varandra lite.


  • Fredag: Arbeta med att hitta uppgiftens information om elevernas hemland. (Sverige - Thailand). Här ska eleverna förbereda inför en muntlig presentation.


Vecka 2:


  • Torsdag: skype: Eleverna har gjort en presentation som de ska framföra. Uppgift: fotografera sin omgivning. Målet med presentationen att man skall få en förståelse för andra länder.


  • Fredag: Eleverna ska förbereda frågor gällande religion inför skypeträffen på torsdagen v.3 . Eleverna skall också fotografera omgivningen och sedan skapa bildspel. Elever får själva vara delaktiga och fundera över frågor.

Vecka 3:


  • Torsdag: skype: Eleverna ska visa upp bildspelet de har gjort samt ställa frågorna till respektive klass - uppgift: presentera lekar och traditioner. Bildspelet är en inlärningsteknik som skapar ännu större förståelse för landet.


  • Fredag: Ska ta reda på klassiska lekar och svenska traditioner som eleverna kan berätta om för eleverna i Thailand. Återigen tränas eleverna i förberedelse av presentation.


Vecka 4:


  • Torsdag: skype: Eleverna presenterar svaren om religion. Båda klasserna presenterar lekar och traditioner. Här får eleverna berätta om olika kulturer.


  • Fredag: eleverna får välja varsitt ämne och arbeta med. De får välja på valuta, kläder, mat, styre, befolkning, språk. Exempelvis mat och får sedan presentera för klassen. Målet är att återberätta det de redan har lyssnat till.


Vad tänker Ni om upplägget, vad gäller delaktighet?
Har Ni några erfarenheter av liknande arbete?

Kom gärna med synpunkter och förslag på förbättring!