onsdag 18 november 2015

Lärteorier


Hej på Er!

Denna vecka har vi börjat läsa om olika lärteorier samt haft telebildföreläsning om just detta. Vi i grupp 12 har påbörjat en presentation som vi gemensamt jobbar med utifrån just detta. Den teorin som just jag hat fastnat lite extra för är behaviorismen!
På telebilden fick vi se en del filmer om denna teori och där fastnar jag lite extra för alla experiment man har utfört om detta.
Jag anser dock inte att alla dessa experiment är bra i alla lägen…
Experiment där man lär djur och människor olika saker är bra experiment på alla sätt. Att lista ut lösningar och att bli utmanad stärker bara en individ.
Att däremot utsätta djur och människor för rädsla och obehagliga upplevelser är lite tokigt enligt min åsikt. Trots detta är det ändå dessa experiment som har givit oss god förståelse för inlärandet och hur miljö och omgivning påverkar oss i både positiv och negativ benämning.


Betingning som beskrivs upprepade gånger i litteraturen är en fascinerande del tycker jag. Att man ger belöning för olika beteenden på exempelvis en hund gör att hunden vill göra detta beteende igen och igen (Operant betingning). Ber du hunden att sitta ner samtidigt som du håller upp en godisbit gör hunden gärna det efter att den förstått vad du ber den om. Efter att du många gånger bett hunden att sitta och givit den en godis kan du be den sitta utan att ge den en godis för att kommandot trots detta ändå associerar belöning för hunden.   


Håller Ni med mig gällande detta med experimenten? Eller har Ni andra vinklingar?

/Madelene Knutsson Hammar