lördag 26 december 2015

Seriestripp - behaviorismen


Denna seriestripp skall illustrera den positiva betingningen som finns inom den behavioristiska teorin, där en elev blir berömd för sitt arbete och genast känner sig glad och motiverad till att fortsätta sitt skrivande.


Är det alltid bra att ge beröm på detta vis??

7 kommentarer:

  1. Hej och tack för en fin serie. Jag tror precis som serien visar att positiv feedback stärker en elev. Ja inte bara elever utan alla människor faktiskt. Det är så lätt att bara hitta felen istället för vad personer i ens omgivning gör bra. Däremot kan jag ibland bli lite orolig att vi som lärare "tvingas" hitta bra saker trots att de inte finns. I min dotters skola skall t.ex. eleven alltid få 2 positiva kommentarer + ett utvecklingsområde kring deras arbeten. Tänk dig nu att du har en elev som skall skriva en uppsats på 2-3 sidor. Eleven kan men är inne i en period då hen fullständigt struntar i skolan och har fokus på helt andra saker i livet. Hen lämnar efter flera påminnelser in en uppsats på en halv sida. Här skall då läraren enligt skolans regler försöka hitta två bra saker samt en utvecklingsbit kring elevens uppsats. Den sista biten blir ju enkel men de två positiva kommentarerna? Låt oss säga att läraren även hittar dessa bra saker. Vilken signal sänder det till eleven + övriga klassen. Den slarviga eleven kommer kunna gå hem och vara relativt nöjd och tala om för sina föräldrar att uppgiften gick ganska bra. Är det rätt? Eller skulle kommentaren "gör om och gör rätt" tillsammans med ett föräldrasamtal gett ett bättre/ mer önskat resultat?

    SvaraRadera
  2. Bra seriestripp med koppling till behaviorismen. Jag reagerade på när rektorn säger att eleven får beröm för ett exeptionellt skrivet arbete och när eleven sedan kommer hem och berättar att han har fått beröm för arbetet han skrev var bra. Det känns som att eleven inte riktigt förmedlar budskapet och många gånger kan det bli så att eleverna inte vet riktigt vad de har blivit berömda för därför måste man vara väldigt konstruktiv när man bedömer elevernas arbete och beskriver tydligt vad som är bra och mindre bra samt förbättringsområden. Det kan många gånger bli bra jobbat eller här får du en guldstjärna utan att eleven har fått reda på vad som är bra egentligen genom användning av behaviorismen.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Att ge beröm på ett sådant här sätt, direkt och rakt ut är kanske ett smidigt sätt, och ur ett behavioristiskt perspektiv det kanske vanligaste. Jag tror att om man ska jobba på detta sätt så ska man försöka vara smidig som lärare och kanske inte dela ut beröm till höger och vänster utan försöka göra det riktat till just den berörda eleven utan att så många andra kanske hör eller på något sätt kan känna sig sämre i just det ögonblicket.

    SvaraRadera
  5. Verkligen en fråga som bör lyftas. Det är ganska viktigt att främst få bli sedd, och få uppskattning genom beröm. Det är svårt att ta till sig beröm, så alla måste kanske öva. Det är nyttigt att säga att det någon annan gör är bra, det betyder inte att det du gör är sämre. Det gör bara dig, eleven, starkare tycker jag. Det bidrar säkert många gånger till att den som får berömmet vill fortsätta och utvecklas ännu mer. Det svåra är att väga jämt, det går inte berömma allt. Det blir ingen vacker utveckling utav det, vi kan säkerligen spegla lite av en sådan uppfostran i vissa individer idag, där allt man gör hyllas. Verkligen allt, det mindre bra individen gör ignoreras bara, det anses ju inte så viktigt. Det vore intressant att låta eleverna berömma varandras arbeten också, låta dem få upp ögonen för olika sett att se på världen.

    SvaraRadera
  6. Det är såklart viktigt att ge kritik åt båda hållen, ibland positiv och ibland konstruktiv. Det är alltid bra att man ser elevernas starka insats men man får ju inte glömma att säga vad det var som var bra. Var det att hen hade fått med all fakta eller att hen hade att mycket bra språk? Att bara säga till ett barn att den är duktig. Om man ger mer riktad kritik vet elever sina starka sidor i detalj och kan bära med känslan av att "jag kan detta" in i fler ämnen. Bra stripp som väcker tankar.

    SvaraRadera
  7. Det är alltid bra att ge beröm direkt, detsamma gäller även konstruktiv kritik också. Att bara ge beröm kan vara skadligt för eleven i längden. Det bästa är om man kan blanda berömmet med kritik på ett sådant sätt att eleven känner sig stärkt oavsett vilken typ av kritik/beröm eleven än får.

    SvaraRadera