Hej!
Jag hoppas att Ni alla
mår bra och tycker det är lika spännande som jag att läsa om barns lärande och
utveckling.
Boken Utmanande undervisning i klassrummet:
återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla skriven av
James Nottingham är min favoritbok hittills under kursen. Det faktum att den är
skriven av en lärare som har erfarenhet av att undervisa i skolan gör den så
bra! James grundar sina tankar om undervisning på forskning som finns.
Jag läste snabbt ut
boken, den var svår att lägga ifrån sig. Han visar på ett konkret sätt hur man
kan undervisa elever. Vad jag tycker är bäst med hans sätt att undervisa är att
han ifrågasätter eleverna på ett bra sätt. Han nöjer sig inte med ett enkelt
svar utan vill få eleverna att tänka djupare. Detta tycker jag verkligen är så
självklart när jag läser boken, men det får mig också att fundera över hur det
verkligen är ute i skolorna. Jag har vikarierat en del i skolans värld och
enligt min erfarenhet nöjer man sig ofta med "rätt" svar. Tyvärr
jobbar inte många lärare på det sättet som James beskriver, hur man inte bara
ska sträva efter att sätta ett betyg på en elev utan t.ex. genom att inte ge
betyg men skriva en kommentar tar eleven åt sig mer av vad som står och vad som
kan förbättras.
Under tiden jag läste
boken slog nog tanken "såhär ska jag göra när jag är färdig lärare"
mej 100 gånger, om inte mer. Jag tänkte både på saker som James själv tar upp
att man kan tänka på, men även andra idéer som jag fick utav att läsa hans bok.
Vad tyckte Ni om hans
bok? Har Ni hunnit läsa den och fick Ni några aha-upplevelser?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDen boken var helt klart svår att lägga ifrån sig. Jag kom på mig själv med att flera gånger reflektera kring hur det faktiskt är ute i verksamheten, framförallt hur det har varit när jag har jobbat. Jag fastnade speciellt för Nottinghams resonemang kring hur beröm ska ges, det vill säga att det ska ges för något som eleven gör, inte för hur eleven är. Det är något jag aldrig har reflekterat kring, tidigare har jag tänkt att beröm är beröm, inte att det finns olika sätt att ge beröm på. Hans bok är absolut en bok jag vill använda mig av i yrket.
SvaraRaderaJag kan bara hålla med dig om James Nottinghams bok. Det var en väldigt intressant och rolig bok att läsa och precis som du skrev så tänkte även jag flera gånger att så här vill jag göra när jag är lärare. Till exempel när han skriver om frågesporterna han har med sina elever där eleverna får skriva frågor om saker som de har gått igenom under veckan. Ett bra sätt att inkludera eleverna och testa deras kunskaper på ett roligt sätt. Och jag håller med Moa om det han skriver om beröm, det är inget som jag har funderat så mycket på tidigare, men när jag tänker efter så kan jag påminna mig om situationer där beröm har getts på dessa olika sätt. Och det får även mig att fundera på hur jag själv ger beröm och hur jag ska ge beröm till eleverna när jag vikarierar på olika skolor och förskolor. Sedan så fastnade jag även för det han skriver om hur man kan få eleverna att tänka djupare/vidare. En jättebra bok som jag tror att man har stor nyttja av.
SvaraRaderaHåller också med om att boken var väldigt inspirerande och hade många praktiska tips på hur man kan gå tillväga i sin didaktik. Dock gillade jag inte bokens layout så jag hade lite svårt att hålla koncentrationen. På lärarbloggen har Dan gjort ett inlägg, "Hur ger man elever beröm?", med två videoklipp från en kvinna som heter Carol Dweck som pratar just om hur vi kan påverka elevernas motivation genom sättet att ge beröm på. Väldigt inspirerande så kolla där om ni vill se praktiska exempel :)
SvaraRaderaÄven jag gillade Nottinghams bok. Om man jämför Nottinghams och Fjällströms sätt att uttrycka sig så var denna bok en fröjd att läsa, inte så mycket " fikon språk " i Nottinghams bok. Jag som inte har någon erfarenhet som lärare sög åt mig mycket av det som stod i boken, framför allt lektionstipsen. Tyckte också att orden som inleder lektionskapitlet lindar in läraryrkets komplexitet på ett utmärkt och slående sätt. Det här är en bok som jag ser att jag kommer att få nytta av i framtiden som lärare.
SvaraRaderaJag sällar mig till skaran som gillade Nottinghams bok, framför allt att den var lätt att förstå och att den gav mig en massa idéer och tips. Om man jämför den med exempelvis Fjällströms sätt att uttrycka sig så var den här boken en fröjd att läsa.
Jag tror det är nyttigt för oss precis som för våra framtida elever att värva teoretisk kunskap med praktisk. Även om Nottinghams bok också är teori så är den fylld med många praktiska och konkreta exempel. I förhållande till de andra böckerna vi läser där står väldigt mycket om teorier, forskning och generella undervisningsmetoder, så får Nottinghams bok rollen som en konkret oas i en abstrakt öken.
SvaraRaderaDock blir det lite av en paradox, Nottingham förespråkar att eleverna ska tänka ett steg djupare, och inte bara fokusera efter att leta svar på uppgiften. Men vad som är skönt med de konkreta exemplen i boken är att vi får ut ett svar för att lösa våra framtida uppgifter, istället för att tänka själva.