måndag 23 november 2015

Learning by doing

Hej på er alla nyfikna och lärande!

Senaste veckan har varit mycket intressant, då vi läst och diskuterat om olika lärteorier. Jag har fastnat mest för John Dewey och hans learning by doing. Dewey är en av "skaparna" av pragmatismen. Dewey anser att undervisning som sker i skolan ska kopplas till samhället. Enligt pragmatismen hör teori och praktik ihop och det är viktigt att använda sig av praktiska delar även under sina lektioner. För att förstå kunskapen man lär sig behöver man kommunicera med andra och utöva detta.

Detta tycker jag också är viktigt. Själv tycker jag allt blir mycket lättare när jag fått prova på det. Det är svårare att förstå hur något fungerar när jag inte har en korrekt bild av det. T.ex. att förstå hur en ölburk sluts visste jag inte innan jag besökte ett bryggeri där det visades klart och tydligt. Det är så jag ser på allt lärande. Visar jag som lärare något konkret, så eleverna själva får se det med egna ögon och prova på, är det lättare att förstå vad som händer och att sätta kunskapen i ett sammanhang, samt använda sig av kunskapen vid liknande tillfällen i framtiden.

Jag har frågat en medelålders, amerikansk kvinna som arbetar på skolan hur hon ser på lärande. Hon svarar: "All kids are different. Some learn naturally and without much effort. Others need more support. I think all children learn best when the instruction is meaningful, multisensory (use sight, touch, hearing, motor), and with lots of practice. Kids need to have hands-on activities to learn a concept. Confucius said "I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand." I always go by that!"

Malin Söderholm



16 kommentarer:

  1. Jag fastnade också för pragmatismen och John Dewey! Kanske för att hans synsätt learning by doing är det som stämmer bäst in på mitt egna lärande. Jag tror även att det är bra för eleverna att få göra saker praktiskt då de får röra på sig istället för att bara sitta still i skolbänken och lyssna. Kan nog vara bra att försöka blanda praktiska läroteorier med mer teoretiska läroteorier. Genom det kan man fånga upp alla elever.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår de du vill förmedla och jag kan inget annat än att hålla med.
    Jag anser själv att många saker bli mycket lättare om man får testa på, att få göra saker i praktiken. Det är väldigt viktigt att elever får testa på olika metoder och i helhet är det många elever som lär sig på ett bättre sätt eftersom att de är med i själva lärande på ett helt annat sätt än om de endast sitter och läser böcker.

    Väldigt bra inlägg och de är intressant att läsa.

    SvaraRadera
  3. När du också får göra något praktiskt får du en ytterligare dimension på ditt lärande, en förståelse som du inte får enbart av det teoretiska. Du kan på ett helt annat sätt applicera din kunskap på andra situationer och får ett mer vardagsnära kunnande, och det är ju precis det pragmatismen står för. Är helt enig med dig i dina tankar och med Deweys synsätt.

    SvaraRadera
  4. Jag är helt med på din bana, jag tror absolut att vi kan ta in och förvalta kunskapen på ett helt annat sätt genom att kombinera teori med praktik. Däremot tror jag även att det är viktigt att faktiskt ha flera utgångspunkter i sin undervisning, att så att säga "plocka ut gobitar" ur de olika perspektiven för att få fram ett effektivt undervisningssätt som går att tillämpa på alla de olika eleverna. Jag tror att de flesta av oss känner igen oss i att vi lär oss bättre ihop med andra och genom att "prova själva" men trots det finns fortfarande den där skaran människor som suger åt sig kunskap genom att bara läsa för sig själva och även de måste bli utmanade i skolvärlden.
    Ha det gott!:)

    SvaraRadera
  5. När jag läste begreppet "learning by doing" fick jag upp minnen från mina biologi lektioner, kemi laborationer och teknik lektioner. Tänkte på alla upplevelse och hur fascinerad man blev av vetenskap. Det gav en hel annan förståelse av teorien. Variation och kombinering av praktik och teori kommer att leva vidare i skolans värld. Man lär sig på en hel annan nivå och man kan koppla inlärning till sin omgivning och förstår sin vardag på ett bättre sätt.

    SvaraRadera
  6. Vilket trevligt inlägg, det ni skriver stämmer så bra in på allt jag tror om lärande. Både självupplevt och det som man själv lärt ut till andra. För min del främst vuxna på kurser men teorin är det samma. Jag har fastnat för John Deweys teorier under den här kursen. Då jag alltid känt att jag lär mig bäst genom praktik. Ta bara som att lära sig köra bil, tror inte att det finns någon människa som lärt sig köra bil enbart genom att få berättat för sig hur man ska göra. Det kräver mycket träning innan det fungerar med att växla, styra och hålla uppsikt samtidigt. Så praktik är viktigt för att man ska få en djupare förståelse för hur något fungerar och varför det gör det. Sedan gäller det bara att komma på sätt så man kan göra undervisningen praktiskt och intressant för eleverna. Det blir nog den svåraste biten som lärare.

    SvaraRadera
  7. Learning by doing är något jag har använt mig av rätt mycket genom åren. Inte i skolvärlden dock utan främst som ledare inom idrotten. Inom exempelvis ungdomsfotbollen kan man klart se att learning by doing är ett utmärkt sätt att undervisa på. Alla som har barn i låg ålder vet att bara stå stilla och ta instruktioner inte alltid är den bästa kombinationen. Att få till en bra balans mellan teori och praktik ser jag som viktigt som blivande lärare. Och för att komma dit så skulle jag kunna se mig plocka olika delar ur de olika perspektiven för att kunna anpassa lektioner utifrån elevers/miljöns förutsättningar.

    SvaraRadera
  8. Visst är det som du säger, jag håller med dig.
    Det intressant detta. De flesta håller ju faktiskt med om att flest människor lär sig genom en kombination av teori och praktik. Deweys tankar funkar än idag. Både i skolvärlden och ute i samhället. Tänker också som någon annan skrev här på idrott. Då skulle man aldrig bara teoretiskt berätta hur man ska göra utan det måste till aktiv träning för att man ska lära sig.Tror fler lärare skulle använda sig av detta bara det fanns tillräckligt med personal till att jbba på lite olika sätt praktiskt i klassrummet. Resurser saknas ju tyvärr i skolorna.

    SvaraRadera
  9. Även jag har fastnat lite för John Deweys teorier kring lärande. Jag tycker det är en mycket intressant teori. Jag tror på att skolan ska vara en gemenskap, att när eleverna känner sig trygga i den miljö de befinner sig i och kan vara sig själva, och att samarbete är en viktig faktor för lärande, att man på det sättet kan hitta en förståelse i det man lär, inte bara sitta ensam och läsa rätt upp och ner i en bok. Jag märker det faktiskt själv nu som lärarstudent, hur mycket lättare jag lär och förstår den kunskap jag får till mig när vi i vår grupp ses "IRL" och diskuterar kring de ämnen vi just vid det tillfället behandlar, än när jag sitter hemma ensam i soffan och ska plugga till en tenta, ensam med min bok.

    SvaraRadera
  10. När man får göra någon praktisk övning till sitt lärande, blir ju hela undervisningen roligare och automatiskt så blir lärandet mycket enklare, aha-upplevelsen. Sedan tror jag att man lär sig mycket av varandra genom att till exempel få arbeta tillsammans i grupp.

    SvaraRadera
  11. Jag fastnade också för john deweys teori. Hans teori känns ju omfattande. Dels ska eleverna själva få möta ett problem som måste lösas, samt ska problemet helst vara av något slag som intresserar eleverna och knyta an till deras tidigare erfarenheter. Det är ingen lätt match för en lärare med 25 elever. Vidare står det också att den lärande också måste få konsekvens av sitt handlande för att lära sig något samtidigt som han är emot fokuseringen på prov som eleverna mest systematiskt lär sig utan någon djupare förståelse. Jag gillar hans teori starkt, utan att för den saken avvisa många andra bra teorier. Tack för ett intressant inlägg:)

    SvaraRadera
  12. Spännande att kvinnan du intervjuade sa att alla sinnen ska användas vid inlärning och det viktiga att alla är olika och lär sig olika! Det tror jag själv också mycket på. Att kunna "hänga upp" det man lär sig på något konkret underlättar nog mycket att komma ihåg. Det är väl bara att fundera över själv vad man själv kommer ihåg från skolan, ofta är det ju när det hände något speciellt eller spännande eller när man fick en aha-upplevelse (så är det för mig i alla fall). Så jag tror också på "hands on" och varierande utlärningsmetoder där det blir roligt att lära sig! Och att det vi lär ut känns meningsfullt för den som ska lära sig, att den får en förståelse varför det kan vara bra att kunna.

    SvaraRadera
  13. Precis som många andra fastnade även jag för Deweys teori. Av egna erfarenheter - både som elev samt pedagog - tror jag absolut att man lär sig bäst genom att göra praktiska saker. Jag tror att många elever kommer ihåg saker de lärt genom teoretiska saker (t.ex. att skriva av ord på tavlan) under en kortare period än om de tillexempel gjort samma sak, fast på ett praktiskt sätt. Självklart är det viktigt att kombinera både teori och praktik, men man får inte glömma att barn är barn och oftast är spralliga och vill göra saker. Händer det någonting spännande kommer man oftast ihåg dessa saker längre - då man tänker tillbaka och kommer ihåg sammanhanget.

    SvaraRadera
  14. Börjar med att säga bra inlägg!
    Jag håller med dig helt och hållet! Jag fastnade för Deweys teori såsom hela min studiegrupp gjorde. Sedan tror jag ju som lärare att vi kommer få använda oss av alla de olika perspektiven vi läst om för att få en salig blandning och anpassa oss efter alla elever då vissa teorier inte passar vissa elever. Men jag känner själv att när jag tänker efter på skoltiden och även alla mina intressen så är det pragmatiska perspektivet det jag lärt mig mest av. Som Dewey säger är skolan en gemenskap och man lär sig av varandra och genom att praktiskt utföra det teoretiska.

    SvaraRadera
  15. De flesta yrkesinriktade utbildningar har både en teoretisk och en praktisk inlärningsperiod. Hade inte gärna velat flyga med en pilot som bara läst teorin eller bli opererad av en kirurg som bara lärt sig praktiskt. Deweys teori verkar ju mest logisk. Man får ta med barnhjärnans kaotiska omstrukturering och Piagets stadieutveck- ling i beräkningen och ha de andra perpektiven i bakfickan. Använda lite Behavorism med Pavlovs klassiska betingning eller Skinners operanta betingning om det är full cirkus i klassen.

    SvaraRadera
  16. De flesta yrkesinriktade utbildningar har både en teoretisk och en praktisk inlärningsperiod. Hade inte gärna velat flyga med en pilot som bara läst teorin eller bli opererad av en kirurg som bara lärt sig praktiskt. Deweys teori verkar ju mest logisk. Man får ta med barnhjärnans kaotiska omstrukturering och Piagets stadieutveck- ling i beräkningen och ha de andra perpektiven i bakfickan. Använda lite Behavorism med Pavlovs klassiska betingning eller Skinners operanta betingning om det är full cirkus i klassen.

    SvaraRadera